ada org datang la..wat kopi bujang..sila minum2 dulu

hit counter

Perjalan Cinta Kami

Daisypath Anniversary tickers

::Perkembangan Permata Hati Kami::

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Sila Klik Laju2 Ye ehik! :)

Search This Blog

Tuesday 2 February 2010

Fakta Sains: Kesan cahaya matahari kepada mata.

 
mata 1
  
mata 2

mata 3

TAHUKAH anda, mendedahkan mata kepada cahaya matahari tanpa pelindung mata yang sesuai boleh menyebabkan beberapa perkara berikut berlaku:
  •  Kerosakan fotokimia kepada penerima cahaya dalam mata
  •  Menyebabkan lapisan sensitif dalam mata terbakar tanpa disedari
  •  Kerosakan pada hujung saraf
  •  Kanta mata bertukar menjadi kabur (katarak)
  1.  Kesan ini terjadi bukan saja disebabkan cahaya boleh nampak, misalnya dari matahari, tetapi juga dari cahaya tidak boleh nampak (tenaga) seperti Infra Merah (IR) dan Ultra Ungu (UV).
  2.  Cahaya UV boleh menyebabkan katarak dan ‘sunburn’ (kesan pada kulit disebabkan panas matahari). IR pula boleh merosakkan tisu kanta mata dan kesannya mata akan menjadi kabur.
  3.  Kerosakan mata yang dialami kesannya akan dapat dirasakan beberapa jam kemudian, antaranya mata mula berasa pedih, berair dan menjadi kabur.
  4.  Tahap kerosakan mata seseorang yang melihat matahari tanpa alat pelindung bergantung selama mana pendedahannya kepada cahaya berkenaan
  5.  Oleh kerana itu, ada dua kaedah untuk melihat atau mencerap matahari, iaitu menggunakan penuras yang direka khas seperti Polyster atau Cermin Questar serta pancaran dari teleskop/binokular atau cermin kecil.
* wah cm nk jd pakar mata lak saya..hehe xla..sy ngah semangat utk berkongsi info..jika korang dh tau pn aku tetap nk bgtau hehehe..sy suke gak kongsi pengalaman n ilmu yg berguna yg sy lalui dlm kehidupan harian sy ni..
apa pn selamat membaca n hv fun..bye bye

No comments:

Post a Comment

www.google.com, www.yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...