Google+ Followers

ada org datang la..wat kopi bujang..sila minum2 dulu

hit counter

Perjalan Cinta Kami

Daisypath Anniversary tickers

::Perkembangan Permata Hati Kami::

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Sila Klik Laju2 Ye ehik! :)

Search This Blog

Sunday, 28 February 2010

sayu

haloo....masuk2 je n3 sedih yg akan sy ceritakan.lama hilang..p mana???hadoii panjang cter nye.nk pendek kan xpaham plak.senang cter byk keje yg perlu di selesaikan.dan semlm sy di kejutkan dgn berita yg amat menyedihkan.wife opismate sy kembali ke rahmatullah.cukup menyedihkan.sy mmng xsangka dia pergi terlalu cepat.sy baru je bebrapa hari jumpa dia.masa tu sy tumpang kate dorg sb umah kami dekat je.satu jalan.so dia ajak sy lik sekali.
sebelum arwah pergi dia dh sakit.kene tahan wad sb kecing manis.kami kat opis ni ingt x serius sgt sb a.mie (opismate)pun xckp apa2 yg isteri nye x ok or critikal.so xda la kami 1 opis ni pergi melawat.dengar2 je dh meninggal lebih kurang pukul 2 ptg.sy ngan husben turun ke surau blog kami tu utk tolong apa yg ptt.sy pun xlama kat sane sb si kecik kesygan sy tu dh mengamuk ngamuk nk tdo.terpaksa la sy balik.lg pun dania lak xbape nk sht smlm.cuaca lak agak panas.cume husbend sy je yg turn semula utk sembahyang jenazah.dlm kol 5 jenazah di bawah ke tempat pekebumian di presint 20.
sy rasa terharu n sedih dgn pemergian arwah.semoga di cucuri rahmat.
amin....

Thursday, 18 February 2010

ermmmmmmmmmmmmmmmmmm

hamboiiii..panjangnye M..heheh saja.sy ni xmood nk tulis mulis kat blog hari ni.tp tetap menjalankan tugas sb dh lama xda tepek n3 sy kat sini.sy sll tinjau2 keadaan blogger2 je..baca apa yg terjadi dan akan terjadi.hiks..ada yg dh bertunang, jalan2 cari makan, n ada yg dh nk dpt org baru...tunggu masa je tu.tringat lak masa kite dulu huhe..pg2 ni sy kene lak jaga pat PA ni...busan tu mmng x terkata la.sb bos nye xda HURAYYYYYY...tu yg laju je mengarang xtentu pasal ni..hari ni PA nye ada taklimat.
pss psss nk cter ni, smlm sy p klinik utk cek anak sy tu sb cm terkene batuk2 n seleseme.sib baik sy cepat.so batuk n seleseme nye tidak la parah lg.selamat.klu teruk ssh juga dania nk tdo.sian dania.sblm lik umah kiteorg pun p tapau utk mkn malam hehe sy mls sgt nk msk sejak akhir2 ni.ntah la kenapa pun xtau la..perasaan sy lebih memikirkan ingin sekali pergi KUANTAN..utk jalan2 dimana satu masa dulu sy penah menetap di sana.byk masa silam yg sy alami di saya.tp apa kan daya.sy masih tdk berpeluang utk pergi ke sana.eh apa aku merepek ni.berbalik pada cter asal ek.hahahahaha.sementara husbend p tapau kat medan selere p9 tu sy pun jalan2 la bwk dania kat area ctu.kat ctu ada kolam mandi utk kanak2 tau.sy tgk dania dh mcm exited nk terjun dllm kolam tu.mengekek ngekek dia tau..sy terkejut gak tgk reaksi dia.sonok pun ada.tp apa kan daya dia masih kecik lg.sy xsaba nk tgk leh berjalan n bercakap.so leh la sy bwk dia mandi kolam.perasaan sy sbg ibu tu meluak luak ingin tgk dia membesar dgn baik dan sempurna.bila la ye dia leh panggil nama sy.
okay lah..dadaaaaaa

Wednesday, 10 February 2010

5 month

tanggal 9.2.2010 hari tu cukup la danai berusia 5 bulan.sebelum masuk 5 bulan dania kene p cucuk.erm sian dia tau..nangis kuat.ibu pun......................................... :-( nangis juga la..adoii mmng aku xsanggup nk hadap benda2 cm tu.tambah anak lak yg kene.so yg jd mangsa utk pegang dania masa kene cucu tu husbend la sapa lg.aku mmng belom cukup kuat utk temankan dania.ntah bila la akan bersesia dgn sume ni.ohw tidakkkkkk..rasanye klu aku yg pegang silap2 misi tu yg kene cucuk utk 5bulan.hahahahahaha..
kami pegi ptg,,husben cuti..dia sempat lg pagi tu p tukar alarm kate kat P15.sy lak sebuk kat opis.sb kene jaga kat PA Timbalan.apa kan daya.arahan.kene la turutkan juga.wlu cm ne sekali pun tetap kene wat juga.pening juga jd PA ni.bos ni macam2 perangainye.sib yg saya jaga ni ok la gak.tp sll bg ayat penin lorr kat sy.smpi kepala otak dh jd ting tong ****&&&$$$##@@@@@bla bla bla...cm tu la otak sy 2,3 hari lepas.sb tu nk tulis kat blog ni cm malas n xdak mood.huh?!!..kol 1.30 sy cabut meninggalkan opis.tu pun lewat.ingt nk lik umah dulu.mandi2 n wat apa yg ptt..tp  xsempat.terus p ambik dania n pecut ke klinik.smpi sane erm cm besa la klu p klinik kerajaan ni.dh nama pun kerajaan mmng xsah klu xda Q.tunggu punye tunggu sembang punye sembang ngan ibu2 kat ctu nama danai di panggil.dh dpt no bilik teurs p kat area tu.than apa yg kami kene buat????...apa lg tunggu lg la smpi no naik.cukup la menyesak kan kepala hotak aku ni.ngan runsing dania dh nk mengamuk.dh busan duk di tempat yg sama saja.man aleh tahan.bila enjen danai dh nk start baru la no naik.p la bili no 36 ang dok panggil minta timbang berat n tinngi.nk tau berat dania berapa skrng?? erm berat 7.05kg tinggi ............(hadoii lupa plak hehe nnt sy update tinggi dia ek)dok pun ckp sume normal n cantik.hehe kembang kejap.cume dia pesan ruam lapin perlu di cegah.erm tu la maslahnye.ruam ni dh berlarutan.kami pun masih mencari cr utk mengekang permasalah ini.wah..ayat xhengat.
kol 5 baru siap sume hal kat klinik tu.than lik umah terus bg danai ubat demam n mandikan serta tdokan dia.erm sian dia sy tgk.xsanngup weh..akhirnye kami berdua pun terbongkang.hehe..

Tuesday, 9 February 2010

lAmA mEnghIlAng hikhik

halooo halooo haloo aku di sini mencari cinta sejati blah ..blah..blah... hahahaha msuk2 je dh  nyanyi2..ek..wat lak muke poyo je..cm xde masalah..lama i menghilang u.ntah ke mana la peginye ye.erm actualy sebuk sebuk sebuk sgt..aktivit yg cukup padat mampat dan sendat dr masa ke semasa (????uuuu adake org sebut cm tu?) .
byk kerje yang haru di buat dari hari sabtu sampi la skrng..cuti yg ada cm xcuti je.ohw..noooo sy begitu xda mod hari ni..k la lain kali cter..bobbyeeeeeeeeeee :-(

Tuesday, 2 February 2010

hari minggu yg panjang

minggu td rakayat jelata yg duk di kawasan wilayah sume CUTI muti...hehehehe termasuk lah yg bercerita ni.tp xla lama 3 hari je.pejam celik sat je dh masuk bulan baru.sume dh maklum kan kite dh langkah bulan kedua utk thn 2010 ni.tp bukan tu yg sy nk hurai kan hehe sy nk cter aktiviti kami sepanjang cuti 3hari .kami x p mana2 pn.lepak2 je kat umah.cume hari jumaat mlm tu sy terfikir hari sbtu nk p umah mak mertua sy kat SEPANG.erm bg anak sy ni jumpa atok dia lew.dorg pn cm sunyi je duk umah.
hari sabtu telah mejelma, seperti besa la hari cuti ni mula la mls2 je nk bangun n mandi.sy pn pas bgn sy mula kan kerje sy mandi kan dania, kemas2 umah sambil basuh baju yg dh seminggu x basuh..makaiii lamanya peram.huhu mmng minggu malas sy tau minggu lepas.xtau la nape.lepa siap sume2 kami pn gerak ke uamh mak mertua sy.dlm kol 9 mlm kami gerak balik.dania lak hari tu xtau la np ngan mood dia.cm xok je.ayik merengek.mungkin cuaca panas.dlm kol 9 lebih kiteorg lik umah.esok nya abg syg nk makan NASI AYAM ok...cm order kat kedai je bila sebut tu...fuh lemah lutut nk sediakan...tp sbg isteri yg solehahhhh ni sy tetap berusaha buat2 pro utk sediakan ns ayam.hehe p masuk dapuq bkn pegang bahan utk masak.tekan no tepon mak tanya resepi LAAA hahahhaa mmng kelakar..husben dh gelak2 kat depan Tv..konon cover la tgk cter kelakar..padahal tengah gelakkan kan aku.huh.dlm beberapa jam sy bersilat, tek one do, dan karate kat dapur comel siap sudah ns ayam sy yg agak2 klu tenung lama2 cm xjd je..tp husben tetap layan NS AyaM sy tu tau..nk ambik hati dia pn ckp besa la mule buat mmng la cm tu..ti dh lama sedap la (sebenarnye nk kata sdp hehehe)tp sy bersyukur dia xpenah meurungut pun tentang masakan sy..dia mmng seorg suami yg xbyk kerenah..hehehe senang menerima keburukan da kabaikan sy.wah pormose somi lak..maaf la ye.
hari isnin nye lak kitorg mulenyenk lepak n rehat2 kat umah je..tp bila tgk anak kesygan kami tu cm bowink je duk umah..xnk  baring n asyik nk berdukung je so kami pn ambil keputusan utk kuar jalan2 kat alamanda.siap2 terus kua..tibe je kami kat sana kami jalan2 n tgk2 la apa yg menarik n p makan.tp xsempat nk lepak lama dania dh mengamuk nk tdo plak..terus putus semangat nk lepak.sempat beli pempers dania n sy pn ajak husben lik..xda mood :-(..lik umah sy sambung keje umah sy yg terbengkalai.
tu saja itu cuti hujung minggu kami...selamat la sume nye ye...

Fakta Sains: Kesan cahaya matahari kepada mata.

 
mata 1
  
mata 2

mata 3

TAHUKAH anda, mendedahkan mata kepada cahaya matahari tanpa pelindung mata yang sesuai boleh menyebabkan beberapa perkara berikut berlaku:
  •  Kerosakan fotokimia kepada penerima cahaya dalam mata
  •  Menyebabkan lapisan sensitif dalam mata terbakar tanpa disedari
  •  Kerosakan pada hujung saraf
  •  Kanta mata bertukar menjadi kabur (katarak)
  1.  Kesan ini terjadi bukan saja disebabkan cahaya boleh nampak, misalnya dari matahari, tetapi juga dari cahaya tidak boleh nampak (tenaga) seperti Infra Merah (IR) dan Ultra Ungu (UV).
  2.  Cahaya UV boleh menyebabkan katarak dan ‘sunburn’ (kesan pada kulit disebabkan panas matahari). IR pula boleh merosakkan tisu kanta mata dan kesannya mata akan menjadi kabur.
  3.  Kerosakan mata yang dialami kesannya akan dapat dirasakan beberapa jam kemudian, antaranya mata mula berasa pedih, berair dan menjadi kabur.
  4.  Tahap kerosakan mata seseorang yang melihat matahari tanpa alat pelindung bergantung selama mana pendedahannya kepada cahaya berkenaan
  5.  Oleh kerana itu, ada dua kaedah untuk melihat atau mencerap matahari, iaitu menggunakan penuras yang direka khas seperti Polyster atau Cermin Questar serta pancaran dari teleskop/binokular atau cermin kecil.
* wah cm nk jd pakar mata lak saya..hehe xla..sy ngah semangat utk berkongsi info..jika korang dh tau pn aku tetap nk bgtau hehehe..sy suke gak kongsi pengalaman n ilmu yg berguna yg sy lalui dlm kehidupan harian sy ni..
apa pn selamat membaca n hv fun..bye bye

Ruam Lampin PUNCA aNak xSelese

ANDA pasti runsing apabila melihat punggung bayi kemerah-merahan dipenuhi ruam, apatah lagi jika si kecil asyik merengek dan meragam kerana terlalu pedih setiap kali membuang air kecil atau besar.
Ruam lampin bukan sejenis penyakit tetapi boleh menyebabkan anak anda berasa tidak selesa. Keadaan ini boleh dipastikan apabila punggung si kecil kelihatan kemerah-merahan dan ditumbuhi ruam halus.
Ketidakselesaan ini bagaimanapun bukan sukar diatasi, malah, anda boleh mengucapkan selamat tinggal kepada ruam lampin untuk selama-lamanya.
Apa yang penting ialah sebagai ibu bapa anda perlu bertindak untuk mencegah ketidakselesaan itu di kalangan anak anda.
Penggunaan lampin ketika ini tidak terhad kepada pemakaian lampin jenis kain tetapi sekarang ini, ibu bapa sering memilih penggunaan lampin pakai buang untuk memudahkan mereka dan memastikan anak selesa untuk bergerak.
Penggunaan lampin jenis kain mahupun lampin pakai buang, bagaimanapun bergantung kepada kulit bayi. Kulit bayi begitu halus dan sensitif dan kadangkala tidak semua bayi terlepas daripada masalah ruam lampin.

Berikut ialah langkah yang boleh diambil untuk cegah ruam lampin:

1. Elak menggunakan lampin
Sebagaimana kita sedia maklum perkataan ruam lampin berasal dari perkataan Inggeris iaitu diaper rash dan disebabkan diaper itu membawa maksud lampin, maka anak anda tidak sepatutnya menggunakan lampin.
Pakar Kanak-Kanak di University of Virginia di Pusat Kesihatan Sains di Charlottesville, Prof Dr Gregory Hayden, berkata jika bayi mengalami masalah ruam lampin, pastikan ia hanya digunakan jika perlu.
“Dengan cara ini, najis dan air kencing bayi tidak akan bersentuh dengan kulitnya. Bagaimanapun, untuk memastikan kebersihan, anda boleh meletakkan bayi di atas sekeping tikar getah yang turut dialas dengan sehelai kain”, katanya.
2. Kerap menyalin lampin
Jika anda masih mahu menggunakan lampin, pastikan anda kerap menukarnya untuk mengelakkan ruam lampin. Ini juga dapat memastikan bayi anda sentiasa bersih dan berkeadaan kering.
Pakar Kanak-Kanak di University of Nebraska, Dr Jeannette Pergam, berkata kelembapan dan persekitaran yang hangat di bawah lampin boleh menyebabkan jangkitan pada kulit bayi yang halus.
3. Elak guna tisu pelembap
Pelbagai tisu pelembap boleh didapati di pasaran ketika ini. Bagaimanapun, sebaik-baiknya jauhi daripada menggunakannya. Ini kerana, kandungan alkohol dan beberapa bahan kimia lain boleh menimbulkan masalah pada kulit bayi.
Dr Pergam berkata, ibu bapa sepatutnya menggunakan kain basah bersama sabun untuk membersihkan punggung bayi. Bagaimanapun, pastikan anda membersih dan membilas kain itu dengan air bersih sebelum menggunakannya.
4. Keringkan punggung bayi
Apabila menukar lampin bayi, pastikan anda membersihkannya terlebih dulu dengan tuala kering. Sebaik-baiknya biarkan bahagian punggung bayi terdedah untuk beberapa minit sebelum memakaikan semula kain lampin.
5. Gunakan salap(sejenis krim yg disapu kat ponggong bayi)nnt sy letak pic nye.
Sebahagian besar pakar kanak-kanak mengesyorkan penggunaan krim ruam lampin atau salap setiap kali menukar lampin bayi. Krim atau salap itu akan bertindak sebagai penghalang kepada najis dan air kencing yang boleh menimbulkan radang kulit.
Mungkin ada yang menganggap penggunaan salap boleh menyebabkan kulit menjadi lembap tetapi dalam sebahagian besar kes salap boleh melindungi kulit bayi daripada masalah ruam lampin.
6. Gunakan bedak bayi
Menyapukan punggung bayi dengan bedak debu boleh melindungi kulit daripada ruam lampin. Apabila menggunakan bedak debu, pastikan anda meletakkannya di atas tapak tangan dan menggosoknya seketika sebelum menyapu ke punggung bayi.
7. Jemur lampin
Ada pendapat mengatakan bahawa sebaik-baiknya anda menjemur lampin yang dipakai oleh bayi dan tidak mengeringkannya dengan alat atau mesin pengering pakaian. Biarpun ini dianggap sebagai dongeng tetapi hakikatnya ia berkesan untuk mengelakkan ruam lampin.
8. Elak guna seluar plastik
Kadangkala selepas mengenakan lampin, anda akan memakaikan seluar plastik kepada bayi. Sebaik-baiknya elak menggunakan seluar plastik ini kerana ia akan melembapkan lampin dan menjadi punca kepada ruam lampin dan radang kulit.
Edirossa
 
** masalah ni la yg kiteorg lalui skrng..mmng merungsingkan hati aku n husbend..dh lama dh dania ada ruam ni pongongnye,, :-( sian tgk dia.mesti dia x selese.ibu sll doakan yg terbaik.cepat sembuh ye dania.tips ni sy terbaca kat tenet..so nk kongsikan ngan kawan yg bakal nk jd ibu n dh pn jd ibu..semoga dpt menyelesaikan masalah ibu2 kite hehe

Monday, 1 February 2010

tank q

hallluuuuu...how are u???...time kasih la kt pollower yg sudi bace diari hati kami ni...bulan dua ni dh masuk la 5 bulan umo anak kami...banyak tul cabaran untuk menjadi seorang abah yg soleh n ibu yg mithali ni...x trkejor yobb nk wat keje lain....asik kene tumpu n fokus pada anak kami ni...tp xpe tu smua pgalaman idup...tp kami kesian kt dania ni coz ruam kt ponggong dia masih xbaik lg...n makin byk...dh byk ubat yg kami try...tp x ok gak...ubat kt hospital pn kami dh try..tp xde respon yg baik pd kulit anak kami..tp bru2 ni kami ade la beli ubat krim kt salah sebuah klinik kt putrajaya ni (kt presint 9)...cm nk ok la...tp tgk dlm seminggu ni...sedih beb...masuk je 1.2.2010..dania nk berak susah..cm bulan lepas pn cm tu gak....masuk je bulan bru..msti susah nk berak...taik anak kami jd keras..so sian gak la kt dia..namun kami sekeluarga tetap tabah menanti taik anak kami kuar dengan selamat....hasil usaha dan dengan kompidennye pagi td anak kami dpt kuar kn taik yg keras tu ngan selamt..so alhamdullilah la perut anak kami dh lega...anak kami juga byk minum air masak sejak nk masuk umo 5 bulan ni...mybe ok kot bg air masak byk ni...petang td sy n husband rancang la nk g sevey brg untuk dishopping kn sempena nk laye cine ni...mesti ade diskaun nye...tp kami sempat amik pempers dania n tisu basah je...n anak kami meraung lak nk susu n nk tido..so kitorang pn lik la umah....pastu naik je kete anak kami pn trus je tido...huhu...cabaran tul la jd family yg cemerlang n terbilang ni...malam ni anak kami tido dengan tenang nye..ok la nanti sambung lg cite pasal anak kami ni...korang bace la smbungan cite anak kami smpai dia beso ek..sy n husband akan cite kn aktiviti anak kami...hehe...berpeluh beb jd abah n ibu ni...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...